طراحی سایت

راهنمای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

راهنمای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

راهنمای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی جدیدتون رو دارید؟ ما توی این مسیر کنارتون هستیم و درباره مهم ترین کارهایی که باید انجام بدید بهتون میگیم.

شاید تا چندین سال پیش راه اندازی کسب و کار اینترنتی یک ریسک بزرگ بود که نتیجه آن اصلاً معلوم نبود. چرا؟ چون تعداد فروشگاه های آنلاین موفق خیلی کم بود. به خاطر همین هم تازه کارها نمی دانستند که دقیقاً باید چه قدم هایی را بردارند و چه کار کنند تا یک فروشگاه آنلاین موفق داشته باشند.

اما این روزها داستان فرق می کند. حالا دیگر کسب و کارهای نوپا الگوهای موفق زیادی دارند که می توانند از روی دست آنها نگاه کنند و جا پای آنها بگذارند. ما هم در این راهنما می خواهیم نقشه راه شروع یک کسب و کار آنلاین را که این نمونه های موفق طی کرده اند، با شما مرور کنیم.

توی این راهنما 5 قدم مهم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی رو با هم مرور می کنیم. پس کنار ما باشید تا بدونید برای ساخت منبع درآمد جدیدتان باید چه مراحلی رو پشت سر بذارید.

1- بازار را در اولویت قرار دهید

خیلی از افراد در راه اندازی کسب و کار اینترنتی، یک اشتباه مشترک را مرتکب می شوند. این اشتباه این است که اول یک کار را شروع می کنند و بعد در مورد بازار آن فکر می کنند. اما اگر بعد از شروع کار متوجه شدید که این محصول تقاضای چندانی ندارد چی؟ فقط وقت و هزینه خود را هدر داده اید.

پس به قول معروف “اول تبرتان را تیز کنید”. اول مطمئن شوید که محصولاتی که می خواهید عرضه کنید، به اندازه کافی بازار کار دارند. حالا این محصول می تواند فیزیکی یا مجازی (مثل دانلودی) باشد یا حتی خدمات باشد (مثلاً تعمیر تجهیزات کامپیوتری).

در واقع اگر ایده خاصی ندارید که می خواهید چه بفروشید، بهتر است انتخاب را به بازار بسپارید. یعنی چه؟ یعنی کمی بگردید و ببینید کدام محصولات معمولاً همیشه تقاضا دارند؟ یا جای خالی کدام محصول در فروشگاه های اینترنتی احساس می شود که به نظر می رسد برای آن تقاضا وجود دارد؟

2- نیچ مارکتینگ + پر کردن شکاف ها

وقتی به سراغ کالاهایی می روید که بازار خوبی دارند، پس احتمالاً با رقبای سرسختی هم طرف اید. خب با این رقبا چه کنیم؟ دو راه دارید:

  • محصولات خود را جزئی تر کنید (یعنی همان نیچ مارکتینگ).
  • شکاف های موجود را پیدا کنید و خودتان این شکاف ها را پر کنید.

مثلاً تصمیم دارید که در حوزه فروش تجهیزات کامپیوتری فعالیت کنید. پس می گردید و می بینید که بله، مردم به راحتی حاضرند که این تجهیزات را به صورت آنلاین بخرند. پس خیالتان از بابت بازار و تقاضای این کالاها راحت می شود.

حالا باید دو کار را انجام دهید. اول این که سعی کنید محصول تان را محدودتر کنید (بله؛ نیچ مارکتینگ). مثلاً بگویید من فقط تجهیزات کامپیوتری صوتی را می فروشم. با این کار جامعه هدف محدودتر و مشخص تری دارید.

حالا به کار رقبایتان سرک بکشید (هم وب سایت آنها و هم اکانت شان در شبکه هایی مثل اینستاگرام). شرایط آنها و قیمت شان را چک کنید. همینطور نظر مردم را هم درباره آنها بخوانید.

بعد شکاف هایی که احساس می کنید در این فروشگاه ها وجود دارند را یادداشت کنید تا خودتان آنها را جبران کنید. با این کار انگیزه ای به مخاطبان می دهید که بین این همه گزینه، به سراغ شما بیایند. مثلاً شاید متوجه شوید که جای یک برند ایرانی میان تجهیزات کامپیوتری خالیست. خب می توانید این برند را در فروشگاه خود پوشش دهید.

راهنمای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

3- وب سایت فروشگاه تان را بسازید

حالا که خشت اول راه اندازی کسب و کار اینترنتی را محکم گذاشته اید، وقت آن است که سایت فروشگاه تان را بسازید. این سایت قرار است کانال اصلی ارتباط شما با مشتریان باشد؛ پس خیلی مهم است که آن را استاندارد، جذاب و کارآمد طراحی کنید.

آموزش وردپرس

اگر نمی دانید سایت تان را با چه پلتفرمی بالا بیاورید، ما وردپرس را پیشنهاد می دهیم. اکثر وب سایت های ایرانی (و حتی خارجی) وردپرسی هستند. به خصوص در مورد سایت های فروشگاهی، این پلتفرم تا به امروز امتحان اش را خیلی خوب پس داده است.

خوشبختانه به لطف قالب ها و افزونه ها، طراحی سایت وردپرسی چندان کار سختی نیست. بنابراین اگر نمی خواهید با یک طراح سایت همکاری کنید، می توانید کار با وردپرس را یاد بگیرید و خودتان سایت تان را طراحی کنید. پیشنهاد می دهیم از آموزش وردپرس از مجموعه ژاکت استفاده کنید تا با طراحی سایت و کار با وردپرس آشنا شوید.

آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی

جدای از این که از چه پلتفرمی برای سایت تان استفاده می کنید، باید یک سری استانداردها را در سایت تان رعایت کنید. این یک قانون کلی است که وب سایت ها فقط 5 ثانیه وقت دارند که مخاطب را جذب یا دفع کنند. حالا چطور می توانید در همین 5 ثانیه نظر کاربر را جلب کنیم؟

  • کل سایت را تا جای ممکن مینیمال و ساده نگه دارید.
  • هر چیزی که کاربر لازم دارد را در منوی اصلی سایت (که به آن منوی ناوبری می گویند) قرار دهید. اگر کاربر نتواند محصولات، بخش درباره ما، بخش قوانین و … را راحت پیدا کند، از خریدش منصرف می شود.
  • در منوی ناوبری، دسته های فرعی محصولات را هم قرار دهید (مثلاً فقط ننویسید تجهیزات کامپیوتری؛ در عوض خود این تجهیزات را هم دسته بندی کنید. مثل هدفون، اسپیکر، موس و … . باید کاری کنید که مخاطب از همان منوی صفحه اصلی بتواند دقیقاً به سراغ همان محصولی که می خواهد برود).
  • نهایتاً یک یا دو فونت ساده را در کل سایت داشته باشید.
  • به جای متن روشن روی پس زمینه تیره، متن تیره روی پس زمینه روشن داشته باشید.
  • از تصاویر باکیفیتی استفاده کنید که به کارتان مرتبط اند.
  • مراحل نهایی خرید را تا جای ممکن راحت کنید. مثلاً کاری کنید که مشتری بتواند در دو مرحله خریدش را نهایی کند؛ نه این که ناچار باشد فرم های طولانی پر کند. اگر مراحل خرید زمانبر باشد، کاربر به راحتی سایت را ترک می کند!

نکته: پیشنهاد می دهیم سری به آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی در وبلاگ ژاکت بزنید تا چیزهایی بیشتری را درباره راه اندازی کسب و کار اینترنتی بدانید.

4- با تولید محتوا، سئو سایت را ارتقا دهید

وقتی سایت تان را سئو می کنید، گوگل آن را در رتبه های اول قرار می دهد. پس وقتی مثلاً کاربر سرچ می کند “خرید تجهیزات کامپیوتری”، شما از اولین گزینه هایی هستید که گوگل به او نشان می دهید. پس قطعاً احتمال این که این کاربر از شما خرید کند به مراتب بیشتر خواهد بود.

هر چند که سئو کردن سایت، مراحل مختلفی دارد؛ اما مهم ترین کاری که برای سئو انجام دهید این است که محتواهای باکیفیت و به درد بخور را برای مجله سایت تان تولید کنید. پس با ابزارهایی مثل گوگل ترندز، کلمات کلیدی محبوب حوزه کاری تان را پیدا کنید. بعد محتواهایی را با همان کلمات کلیدی تولید کنید و در مجله یا همان بلاگ سایت منتشر کنید.

اگر خودتان دانش و تجربه کافی برای تولید محتوا ندارید حتما مسئولیت تولید محتوا را به یک فرد متخصص بسپارید و ان را برون سپاری کنید. پلت فرم های متعددی هستند که می توانید پروژه تولید محتوای خود را به فردی متخصص محول کنید، شما با مراجعه به صفحه خدمات تولید محتوا در ژاکت سرویس می توانید سرویس هایی که توسط فریلنسر های کارازموده ایجاد شده را مشاهده و بسته به نیازتان یکی از انها را انتخاب کنید همچنین می توانید خواسته هایتان را در قالب پروژه تعریف کنید و فریلنسر ها برای دریافت پروژه اعلام امادگی کنند.

5- بازاریابی و دیگر هیچ

اگر تا این جای کار قدم هایتان را برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی فکر شده برداشته اید، حالا وقت آن است که خود را در معرض دید قرار دهید و روی نقاط قوت تان مانُور دهید. بگذارید کاربران بدانند شما که هستید و قرار است برای آنها چه کار کنید.

دنیای بازاریابی وسیع تر از آن است که در این مقاله بتوانیم درباره همه چم و خم های آن صحبت کنیم. اما وقتی نگاهی به فروشگاه های آنلاین موفق می اندازیم، می بینیم که چند تکنیک مشترک بین همه آنها وجود دارند که در ادامه آنها را مرور می کنیم.

تأکید بر ویژگی های منحصر به فرد:

در هر جایی که خود را در معرض دید قرار می دهید (مثل پوسترهای دیجیتالی، تبلیغات ویدئویی، در خود وب سایت تان و …) به مخاطبان بگویید که چه ارزش افزوده ای برایشان دارید. آیا قیمت هایتان به صرفه تر است؟ بر خلاف رقبایتان شما شرایط پرداخت قسطی را دارید؟ امکان مشاوره رایگان برای کاربران دارید؟ خب هر ویژگی منحصر به فردی که دارید را در تبلیغات تان مطرح کنید.

داشتن ضمانت و پشتیبانی قدرتمند:

خرید آنلاین همیشه برای مشتریان ریسک بزرگی است. پس شما باید تا جای ممکن این ریسک را کم کنید. چطور؟ با ارائه پشتیبانی و ضمانت قوی. مثلاً پشتیبانی دائمی داشته باشید و به مخاطبان هم بگویید که هر سؤال یا شکایتی داشته باشند، می توانند همیشه با شما در ارتباط باشند.

منظور از ضمانت هم این است که مثلاً امکان برگشت دادن محصول را برای کاربران فراهم کنید. البته یادتان باشد که در این صورت حتماً قوانین ارجاع محصولات را با جزئیات برای کاربران روشن کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

همه این کارها برای این است که مشتریان راحت تر به شما اعتماد کنند و خیالشان راحت باشد که اگر هر مشکلی برایشان پی بیاید، شما در کنار آنها خواهید بود.

راهنمای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

امکان Share کردن محتواها و محصولات:

اگر به نقطه ای برسید که مشتری ها برایتان تبلیغات دهان به دهان کنند، بازی را بُرده اید! پس شما هم مسیر را هموار کنید تا کاربران بتوانند خیلی راحت شما را به هم معرفی کنند. چطور؟ امکان Share کردن محتواها و محصولات را در اختیار کاربران قرار دهید. به این شکل که آیکون به اشتراک گذاری را در هر یک از صفحات محتواها و محصولات (در جایی که جلوی چشم مخاطبان) باشد قرار دهید.

کمک گرفتن از ایمیل مارکتینگ:

هرگز ایمیل مارکتینگ را دست کم نگیرید! ایمیل ها بهترین راه برای قوی کردن ارتباط با مخاطبان هستند. پس اول در سایت تان به روش های مختلف (مثل نمایش یک پنجره پاپ آپی) ایمیل کاربران را از آنها بگیرید.

در قدم بعدی، کاربران را گروه بندی کنید:

  • کاربران جدید
  • گروهی که محصولی را به سبد خرید اضافه کرده اند، اما خرید نکرده اند
  • کاربرانی که قبلاً از شما خرید کرده اند

حالا ایمیل های متفاوتی را برای هر گروه طراحی کنید. یادتان باشد که هدف این است که کاربران جدید را به مشتری تبدیل کنید و مشتریان قبلی خود را هم حفظ کنید.

علاوه بر ایمیل های بالا، وقتی تخفیف ویژه یا کدهای تخفیف مناسبتی هم دارید، همه گروه ها را در جریان قرار دهید. تخفیف ها همیشه می توانند کاربران را راضی به خرید کنند.

جمع بندی

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی برای هر شغلی می تواند متفاوت باشد. این که شما چه نوع محصولاتی را می فروشید، بودجه تان چه قدر است، اندازه فروشگاه تان چه قدر است و … همگی تعیین می کنند که دقیقاً باید چه مراحلی را باید طی کنید.

اما 5 مرحله ای که در این راهنما دیدیم، برای همه کسب و کارها یکسان اند. پس این مراحل را یادداشت کنید و هر یک از آنها را مطابق با کسب و کار خودتان پیش ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *